Wszędzie tam, gdzie trudny teren łączy się z pracą do wykonania, pojawia się Mercedes Unimog. Nie bez powodu! Unimog to średni pojazd ciężarowy, projektowany od początku do wykonywania zadań specjalnych w ciężkich warunkach terenowych. Wojsko, straż pożarna, kopalnie czy rolnictwo to tylko kilka przykładów gdzie ta terenowa ciężarówka ma swoje zastosowanie. Początkowo ta mała ciężarówka w 1945 projektowana była z myślą o konkurencji z klasycznym ciągnikiem rolniczym, jednak dzięki swojej skuteczności i niezawodności szybko znalazła inne zastosowania niż rolnictwo, a były i w dalszym ciągu są to prace związane z terenem.

mercedes unimog 4x4

Gdzie wykorzystywany jest Mercedes Unimog?

Nie sposób wymienić wszystkich zastosowań, jakie ma Unimog, bo chyba jest nie to możliwe. Tak naprawdę ta ciężarówka sprawdzi się w każdej pracy, nieważne czy w terenie, rolnictwie czy przy robotach drogowych – dzięki swoim możliwością i budowie żadnej pracy się nie boi. Mercedes oferuje wiele konfiguracji swojego modelu, wiele zabudów, dlatego każdy Unimog jest skrojony na indywidualne potrzeby każdego klienta. Jako dwie podstawowe bazy możemy wyróżnić wersje, która nie jest tak bardzo terenowa, ale ma szersze zastosowanie jako tzw. nośnik narzędzi. Takie samochody po odpowiednim doposażeniu na potrzeby klienta pracuj na przykład przy odśnieżani dróg, przy koszeniu rowów, na lotniskach czy nawet poruszać się po szynach kolejowych, by po szybkiej zmianie kół na drogowe wykonywać zadania dookoła torów. Ciekawe czy znacie inną ciężarówkę, która tak potrafi. Drugą podstawową bazą Unimoga jest jego uterenowiona wersje. Ta baza ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie kończy się asfalt i zaczyna się trudny teren. Przykładami takiego użycia jest wojsko, wykorzystujące go np. jako terenowa karetka czy do przewożenia różnych wojskowych urządzeń. Może służyć jako mały pojazd strażacki służący w trudno dostępnych miejscach. To jeszcze nie koniec zastosowań. Terenowa wersja jest często wykorzystywana w rolnictwie czy przez służby leśne, pracujące w wymagającym terenie. Oczywiście dzięki swojej zdolności terenowej również zyskał serca prawdziwych miłośników off roadu.

unimog

Jak Unimog przystosowany jest do jazdy w terenie?

Pod techniczną lupę weźmiemy tą bardziej terenową wersję ciężarówki Mercedesa, bo naszym zdaniem użyte w niej rozwiązania zasługują na szczególną pochwałę. Oczywiście żadna terenówka nie obejdzie się bez napędu na wszystkie koła, a jako że Unimog jest prawdziwą terenówką, taki napęd posiada. Co więcej, nie jest to zwykły napęd na 4 koła – prosto z fabryki dostajemy blokady przedniej i tylnej osi z dodatkową blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, czego może pozazdrościć nie jedna terenówka. Za przeniesienie napędu na koła odpowiadają mosty portalowe lub potocznie mówiąc zwolnice. W przypadku Unimoga mają one na celu zwiększyć jego prześwit. W skrócie zwolnice działają tak, że oś koła nie wchodzi bezpośrednio w oś mostu, tylko można powiedzieć, że jest poniżej osi mostu, przez co mosty można zamontować wyżej, co znacząco zwiększa prześwit. Kolejnym systemem do jazdy w terenie, jaki posiada Unimog, jest układ centralnego pompowania kół. Dzięki temu systemowi możemy sterować ciśnieniem kół z kabiny kierowcy bez wysiadania z pojazdu, bez podłączania kompresora samochodowego, po prostu naciskając odpowiednie przyciski, zmniejszamy lub zwiększamy ciśnienie w kołach zależnie od terenu, po jakim się poruszamy. W terenie regulowanie ciśnienia kół jest bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku ciężarówki, która waży 6 ton. Co ciekawe i mocno wyróżnia ten samochód na tle stawki jest fakt, że wszystkie napędy, blokady i pompowanie kół może odbywać się podczas jazdy.

unimog 4x4

Jak off roadowcy użytkują Unimoga w terenie?

Ze względu na swoje wymiary Mercedes Unimog może i nie nadaję się do ciężkiego upalania na rajdach, za to świetnie sprawdzi się jako terenowy kamper. Takie rozwiązanie szczególnie upodobali sobie Australijczycy, którzy kupują takie ciężarówki i budują z nich terenowego kampera. W Australii wyprawy off roadowe są bardzo popularne i ludzie bawią się w modyfikację swoich samochodów na wszelkie możliwe sposoby. Tak zbudowana mała ciężarówka Mercedesa to nic innego, jak porządnie wyposażony kamper, tylko że przystosowany do warunków terenowych. W tak przygotowanym terenowym kamperze żadne trudności terenowe nam nie straszna, a komfort podróży na wyprawie jest dużo większy od zwykłego samochodu terenowego.

mercedes unimog