Muscle car - tylko dwa wyrazy a powodują przyśpieszone bicie serca i wielu zwariowanych na punkcie motoryzacji. Fanów motoryzacji można podzielić na wiele kategorii. Jeden jest zakochany w polskiej motoryzacji i uwielbia Duże Fiaty, czy Maluchy, drugi na widok niemieckich lub włoskich super carów będzie mdlał z zachwytu, a trzeciemu po nocach będą się śniły japońskie legendy JDM z silnikiem 2jz pod maską. I o to właśnie chodzi w motoryzacji! Każdy fan znajdzie coś dla siebie i to jest piękne. Muscle car - nie ma takiego fana motoryzacji, który słysząc te dwa wyrazy, obojętnie wzruszyłby ramionami. Muscle car to niewątpliwie jedna z największych legend amerykańskiej motoryzacji, o której każdy słyszał, a już na pewno słyszał ten piękny, muskularny gardłowy bełkot potężnej widlastej ósemki, z czego słynie muscle car!

amerykański muscle car
Muscle car – krótko o historii

Tak naprawdę ciężko jednoznacznie określić oficjalny początek ery muscle car. Pierwsze auto, które można zaliczyć już jako muscle car, to Oldsmobile Rocket 88, który powstał w 1946. Jednak największą popularność samochody tego typu zyskały w latach 60-tych. W powojennej Ameryce, która nie była tak dotknięta skutkami wojennymi motoryzacja, zaczęła się prężnie rozwijać na krótko po wojnie. Społeczeństwo bogaciło się i zapotrzebowanie na lepsze, bardziej luksusowe auta rosło. Ten fakt wykorzystał wówczas największy amerykański koncern produkujący samochody – Generla Motors i postanowił wypuścić na rynek nowe modele samochodów, których wspólnym mianownikiem były potężne silniki V8. Wyjaśnijmy sobie, że o określenie to nie odnosi się konkretnie do jednego modelu samochodu. Muscle car to kategoria aut budowanych zgonie z pewną filozofią, która brzmiała „There is no replacement for displacement”, co możemy przetłumaczyć jako „nic nie zastąpi pojemności”. Początek amerykańskich legend można datować na rok 1964, kiedy to światło dzienne ujrzał Pontiac GTO, produkowany przez jednego z producentów należącego do wspomnianego wcześniej koncernu GM. To właśnie on zapoczątkował erę widlastych ósemek z ogromną pojemnością.

legendarny muscle car

Muscle car – Small Block vs Big Block

W autach typu muscle car w latach 60-tych i 70-tych montowano dwa typy silników. Oba typy to były klasyczne amerykańskie V8 - Small Block i Big Block. Jak łatwo się domyślić po nich nazwach różniły się głównie wielkością bloków, co za tym idzie pojemnością. Jako pierwszy seryjnie produkowany silnik typu Small Block uznajemy jednostkę o przydomku Turbo-Fire produkowaną przez GM. Silnik Turbo-Fire miał pojemność 4,3 litra. Pojemności silników typu Small Block oscylowały w granicach 4,3l – 6,6l. Natomiast Big Blocki to przedział 6,7l – 7,4l. Co ciekawe, wiele muscle carów z lat 70-tych posiadało silnik Big Block o pojemności właśnie 7,4l, najpopularniejszej serii Mark-IV. Później jednak w autach osobowych zdecydowano się umieścić jednostkę typu Small Block, między innymi przez potworne spalanie jednostki Big Block. Big Blocki znalazły zastosowanie w ciężarówkach i dużych pick-upach. Warto jeszcze wspomnieć, że ostatnią jednostką typu Big Block był silnik z serii Vortec 8100, który miał pojemność 8,1l i został wyprodukowany w 2009 roku.

muscle car small block big block

Historia muscle car trwa nadal!

Jak wiadomo, historia sięga lat 60-tych i trwa do dziś, co daje ponad 60 lat historii. Na pewno każdy zna takie legendy jak Dodge Charger, swoją drogą właśnie takim samochodem jeździł Dominic Toretto w Szybkich i Wściekłych, Chevrolet Camaro, Chevrolet Corvette, czy Ford Mustang. Są to niewątpliwie jedne z największych legend muscle car, jednak ich legenda trwa do dziś. Idąc do salonu w Stanach, bez problemu można kupić najnowsze modele dawnych legend. Dalej posiadają silniki V8 o pojemności około 5-6 litrów, co jest nie do pomyślenia, patrząc na europejskie standardy. Legenda muscle car wciąż żyje! W Ameryce ludzie dalej remontują te samochody i dają im drugie życie, przykracając je do fabrycznego stanu, a często nawet poprawiają fabrykę.

 

muscle car 60 lat historii