Chyba nie ma na świecie ani jednej osoby, która nawet w minimalnym stopni interesuje się motoryzacją i nigdy nie słyszała o wytworze japońskiej marki, jakim jest silnik 2jz. U każdego, u kogo zamiast krwi płynie benzyna, te trzy znaki – 2jz, powodują gęsią skórkę i przyspieszone bicie serca. Silnik 2jz to legendarna jednostka napędowa, która ostro namieszała w świecie tuningu, nie bez powodu.

Silnik 2jz

Skąd pomysł na silnik 2jz?

Po raz pierwszy silnik 2jz zadebiutował w modelu Toyocie Aristo, jednak swoją popularność zdobył dzięki umieszczeniu go również legendarnej Toyocie Suprze Mk4. Swoją drogą Supra i 2jz to chyba najbardziej obrośnięte legendą twory japońskiej motoryzacji. Po raz pierwszy światło dzienne ujrzał w 1991 roku. Początek lat 90. to ogromny rozkwit japońskiej gospodarki, przez co producenci mogli pozwolić sobie na wypuszczaniu na rynek wielu wariackich pomysłów. Silnik 2jz powstał w odpowiedzi na silnik RB26 DETT, zaprezentowany przez Nissana wraz z modelem Skyline GT-R. Japończycy są znani ze swojej perfekcji i również w tym przypadku dali oni popis swoich możliwości. Silnik 2jz jest praktycznie pozbawiony wad. Mamy wrażenie, że sposób jego wykonania i zastosowane w nim rozwiązania techniczne były projektowane z myślą o późniejszym tuningu. Tuningując go na wielu seryjnych częściach, bezpiecznie możemy podwoić jego moc, a bawiąc się w tuning na poważnie, 4 cyfrowe wyniki mocy nie są mu straszne! Mając ten silnik pod maską, każdy wyścig uliczny z łatwością może być nasz!

Legendarny silnik 2jz

Silnik 2jz to „Mona Lisa” wśród motoryzacji!

Tak jak prawdziwi koneserzy sztuki chcieliby mieć „Mona Lisę” u siebie w domu, tak fani motoryzacji marzą o aucie z 2jz-em w swoim garażu. O rozwiązaniach technicznych i budowie tego silnika można by pisać godzinami, więc my skupimy się na jego najważniejszych aspektach. Silnik 2jz to 3-litrowa, sześciocylindrowa rzędowa jednostka napędowa, na papierze legitymująca się mocą 280 km. W tych latach w Japonii obowiązywała niepisana zasada pomiędzy producentami, że samochody muszą mieć 280 km i maksymalną prędkość wynoszącą 180 km/h. W rzeczywistości 2jz fabrycznie miał około 320 km. Silnik 2jz występował w dwóch wersjach – 2jz-GE, była to wolnossąca jednostak, i 2jz-GTE, który był dodatkowo wyposażony w turbosprężarkę. W późniejszej fazie rozwoju wersje GTE dostawały nowe, aluminiowe głowice z ulepszonymi kolektorami dolotowymi i wydechowymi. Oprócz tego wydajniejsze wtryskiwacze, dodatkowe smarowanie tłoka od dołu, które również miało na celu dodatkowe chłodzenie go. Japończycy popisali się, montując specjalne tłoki o zagłębionych denkach, co zmieszało stopnień sprężania w cylindrach, tym samym zwiększając doładowanie i podnosząc moc. Takie rozwiązania w tamtych latach były bardzo rzadkie w tuningu, a Toyota wprowadziła to do seryjnej produkcji. Normalnie kosmos!

Toyota silnik 2jz

 

Silnik 2jz zniesie ciężkie traktowanie i każdą moc!

Tak ogromną popularność w świecie tuningu silnik 2jz zdobył dzięki swojej wytrzymałości. Żeliwny blok dawał dużo, dużo większą wytrzymałość niż aluminiowy. Korbowód i sposób jego zamocowania był bardzo solidny i dobrze przemyślany. Stalowy korbowód z odpowiednimi przeciwwagami spokojnie wytrzymywał ogromną moc i wysokie obroty. Również podnoszenie mocy bezproblemowo wytrzymywała seryjna pompa wody czy oleju. Całkowicie zamknięta głowica znosiła duże ciśnienie, a kute tłoki z dodatkowym chłodzeniem mogły wytrzymać jeszcze więcej. 500 km nie robiło na tym silniku większego wrażenia, a krążą legendy, że na seryjnych podzespołach wytrzyma nawet 800 km. Po zastosowaniu kutych elementów i kilku przeróbek silnik 2jz legitymował się mocą ponad 1000 km przy wysokiej niezawodności.

silnik 2jz legenda od Toyoty