Każdy, kto podsiada samochód i użytkuje go nawet w najmniejszym stopniu, jeżdżąc po przysłowiowe „bułki do sklepu”, prędzej czy później będzie musiał wymienić klocki hamulcowe. Jest to nieuniknione i każdy będzie musiał się z tym zmierzyć, dlatego warto wiedzieć jakie klocki będą dla nas najlepsze. Dodatkowo klocki hamulcowe odgrywają podstawową rolę w naszym układzie hamulcowym, dlatego wyboru klocków hamulcowych nie wolno lekceważyć, bo od nich zależy nasze życie i bezpieczeństwo na drodze!
Klocki hamulcowe nie są wieczne – co ile je wymieniać?
Tak naprawdę nie ma jednej reguły w tym przypadku – klocki nie zużywają się zawsze tak samo i nie jest to zawsze ten sam określony czas lub przebieg. Mówi się, że klocki hamulcowe powinno się wymieniać maksymalnie co 40 tys. kilometrów. Jednak w praktyce nie do końca się to sprawdza, ponieważ zużycie klocków zależy od wielu czynników. Pierwszym z nich jest jakość wykonania klocków – im lepiej wykonane tym powinny nam starczyć na dłużej niż tanie zamienniki. Kolejnymi czynnikami są styl jazdy kierowcy i jego technika hamowania. Z odpowiednią siłą hamowania możemy przedłużyć życie naszym klockom. Najbardziej miarodajnym parametrem decydującym, czy klocki hamulcowe są już do wymiany to ich grubość. Grubość okładzin, przy jakiej powinniśmy się zdecydować na ich wymianę to około 3 mm.
Co definiuje dobre klocki hamulcowe?
Głównym parametrem mówiącym nam o tym, że klocki możemy uznać za dobre jest współczynnik tarcia materiału ściernego użytego do produkcji klocka oraz jego charakterystyka pracy pod obciążeniem i w różnych warunkach. W główniej mierze dzięki temu odróżnimy dobry jakościowo klocek od taniego zamiennika. Takie klocki hamulcowe powinny gwarantować nam wysoki oraz stabilny współczynnik tarcia, co oznacza, że niezależnie od prędkości czy temperatury, jaką osiągnie klocek, będzie się zachowywał tak samo i nie zmieni swojej charakterystyki pracy. Gwarantują one cichą i pozbawioną jakichkolwiek wibracji pracę oraz niski poziom zużycia. Ciekawym parametrem jest jeszcze odporność klocków hamulcowych na chwilowe i krótkotrwałe spadki współczynnika tarcia materiału ściernego. Efekt fadingu, bo o nim tutaj mowa, możemy określić jako zanik siły hamowania spowodowany wzrostem temperatury w układnie hamulcowym. Na pewno odczujemy to zjeżdżając długo z górki i stale trzymając nogę na hamulcu czy po gwałtownym hamowaniu z dużej prędkości. Lepsze jakościowo klocki hamulcowe lepiej zniosą takie traktowanie i będą bardziej odporne na efekt zaniku hamowania.
Układ hamowania to nie tylko klocki hamulcowe!
Klocki hamulcowe to nie jedyna część odpowiadająca za siłę hamowania naszego samochodu. Układ hamulcowy to główny układ odpowiadający za bezpieczeństwo nasze i innych uczestników drogi dlatego przy wymianie klocków warto zwrócić uwagę na inne elementy. Tarcze hamulcowe odgrywają podobną rolę co klocki hamulcowe, więc je też trzeba sprawdzić, czy nie nadają się już do wymiany. Decydując się na wymianę klocków, warto też zwrócić uwagę na odpowiednie dopasowanie ich do tarcz hamulcowych. Tarcze wykonywane są z różnych stopów o różnej twardości. Złe dopasowanie twardości tarczy do twardości klocka może powodować osłabienie siły hamowania całego układu lub powodować nieprzyjemne piski wydobywające się podczas hamowania. Dodatkowo źle dopasowane tarcze i klocki powodują szybsze zużycie klocków hamulcowych. Demontując stare klocki, warto jest je dokładnie obejrzeć, czy przypadkiem nie zużywają się one nierównomiernie. Nierównomierne zużycie klocków hamulcowych jest spowodowane przez zatarte prowadnice. Gdy nie naprawimy tej usterki, nowe klocki już na początku będą zużywały się nierównomiernie i po krótkim czasie będą nadawały się do wymiany. Nie ważne czy macie sportowy samochód i chcecie jeździć nim zgodzie ze sportowym przeznaczeniem i np. brać udział w wyścigach ulicznych, czy zwykłe auto przeznaczone do codziennego użytku warto zadbać o odpowiedzi wybór klocków hamulcowych.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis