Opony bieżnikowane. Czy warto je kupić?

opona bieżnikowana

Wielu kierowców tuż przed sezonem letnim lub zimowym poszukuje tańszych alternatyw nowych opon. Drogie koncernówki odpadają. Tutaj objawia się nam wątek opon bieżnikowanych lub potocznie - opon nalewanych. Czy tak naprawdę warto je kupić? Czy często niższa cena wiąże się ze słabszymi właściwościami jezdnymi? Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej na ten temat!

Czy warto kupić opony bieżnikowane?

Czy warto kupić opony bieżnikowane? Wielu zwolenników nalewek argumentuje swój wybór kwestiami ekonomicznymi. Bo co ważne, opony bieżnikowane są przyjaźniejsze dla środowiska i ekonomiczne. Ponadto, jakość opon bieżnikowanych uległa znacznej poprawie na przestrzeni kilku ostatnich lat. Dzięki nowym narzędziom do bieżnikowania opon i metodom produkcji, opony bieżnikowane znacznie się poprawiły w ostatnich latach i stanowią realną opcję dla opon flotowych, ciężarowych, lotniczych i innych. Z naszych doświadczeń wynika, że na ulicach często można uświadczyć opony ciężarowe koncernu Goodyear, które przeszły proces bieżnikowania.

Jak podaje jeden ze znanych zagranicznych serwisów, opony bieżnikowane stanowią prawie połowę wszystkich opon na północnoamerykańskim rynku opon ciężarowych. Zaskoczeni?

Korzyści ekonomiczne płynące z użytkowania opon bieżnikowanych

Opony bieżnikowane są sprzedawane za około 30-50% ceny porównywalnych nowych opon, co stanowi potencjalną oszczędność dla flot. Przy produkcji opon bieżnikowanych Bandag (amerykańska marka działająca w Ameryce północnej) zużywa o 30 procent mniej energii i o 15 galonów oleju mniej w porównaniu z nowymi oponami. Bandag podaje, że bieżnikuje ponad 800 opon na godzinę, dzięki czemu około 7 milionów opon rocznie nie trafia do systemu utylizacji - to około 300 milionów opon od momentu powstania firmy w 1957 roku.

Metody bieżnikowania opon

Istnieją dwie metody bieżnikowania na zimno i na gorąco. Metoda bieżnikowania na zimno polega na szorstkowaniu opony i wklejeniu nowego pasa bieżnika wraz z odbudową barku opony w procesie wulkanizacji. Bieżnikowanie na zimno nie jest zbyt skomplikowane. Proces bieżnikowania na gorąco jest znacznie bardziej zaawansowany technologicznie i dlatego wymaga dużych nakładów finansowych oraz większej wiedzy technicznej.

Na wcześniej przygotowaną osnowę nakładana jest szorstka mieszanka gumowa. Tak przygotowaną oponę umieszcza się następnie w prasie wulkanizacyjnej, gdzie wytłaczana jest rzeźba bieżnika. Do wykonania tego zabiegu niezbędne jest wysokie ciśnienie (ok. 8 barów) i temperatura (ok. 150°C).

Zalety i wady opon bieżnikowanych

W woli podsumowania zastanówmy się, co tak naprawdę jest lepsze, a do tej kwestii przyda się kilka wad i zalet.

Zalety

  • Niższa cena – tak jak informowaliśmy powyżej w przypadku opon bieżnikowanych możemy liczyć na niższy koszt zakupu tego typu ogumienia w porównaniu do całkowicie nowych opon.
  • Dbanie o względy ekologiczne – proces bieżnikowania pochłania mniej materiałów. Potrzebne są mniejsze ilości danego surowca, niż do wyprodukowania nowych opon.
  • Dłuższa eksploatacja – opony mogą być bieżnikowany nawet 3 razy. Jednak decyzyjność w tej kwestii musimy pozostawić specjaliście. To on ocenia stan opony i jej elementów.

Wady

  • Większe ryzyko uszkodzenia – w tym przypadku konstrukcja opony jest bardziej podatna na wszelkie uszkodzenia.
  • Możliwie krótszy przebieg – opony bieżnikowane mogą ulec szybszemu zużyciu niż opony nowe.
  • Potencjalnie mniejszy komfort jazdy – takie parametry jak hałas lub droga hamowania w przypadku opon bieżnikowanych zazwyczaj wypadają gorzej niż nowe koncernówki.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz