Lada niva 4x4 – idealny pojazd na początek przygody z offroad-em
Często na forach internetowych pojawiają się pytania jakie auto jest najlepsze na początek, którzy myślą o rozpoczęciu przygody z offroad-em. Odpowiedzi zwykle są niejednoznaczne lub w ogóle ich nie ma. Przede wszystkim przygoda zaczyna się od zakupu samochodu.
Stojąc przed zakupem auta musimy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Chodzi tutaj między innymi o przeznaczenie oraz budżet, jaki możemy przeznaczyć na samochód, jego późniejsze utrzymanie oraz dodatkowe akcesoria do Łada Niva typu większe opony, lift zawieszenia, wyciągarka, trapy 4x4 itd. W poniższym artykule podpowiemy, jaki samochód terenowy wybrać oraz na co zwrócić uwagę przy jego zakupie, jednak skupimy się konkretnie na samochodzie który według nas jest najlepszy na początek mianowicie jest to Lada Niva 4x4.
Lada Niva 4x4: trochę historii o samochodzie
Pierwsza Niva została wyprodukowana 5 kwietnia 1977 roku. Samochód praktycznie w całości zaprojektowany został przez Rosjan. Dotyczy to zarówno zespołu napędowego jak i trzydrzwiowego, samonośnego nadwozia. Pierwsza generacja Nivy miała pod maską wyłącznie silniki 1.6 z gaźnikiem o mocy 80 KM. Lada niva posiada stały napęd na cztery koła z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego co daje duży plus w terenie. Niva ulegała licznym modernizacjom, obecnie jest produkowana pod nazwą Łada 4x4 i nadal występuje w ofercie sprzedaży. W 1993 roku model przeszedł face lifting. Zmodernizowano tylną część nadwozia. Wprowadzono także nową jednostkę napędową o pojemności 1700 cm³ z elektronicznym wtryskiem paliwa sterowanym przez komputer. Najlepiej wyposażone wersje posiadają wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby, podgrzewane fotele czy nawet klimatyzację. Mimo tych wszystkich zmian auto jest nadal rozpoznawalne i zmieniło się niewiele w stosunku do pierwszych modeli. Jednak producent cały czas bazuje na tym samym wyglądzie. Kanciaste nadwozie, okrągłe reflektory to właśnie charakterystyczna Lada Niva!
Wady i zalety Nivy, jak jeździ w terenie oraz dla kogo będzie najlepszym wyborem?
Samochód pomimo fantastycznego projektu, niestety spotkał się z realiami komunistycznych technologii. Z pozytywnych cech konstrukcja Lady Nivy która sprawia, że wielu napraw dokonamy samodzielnie. Na dodatek nawet uszkodzony samochód często wróci do domu o własnych siłach. Może szarpać i przerywać, ale będzie pracował i dojedziemy do celu. Jednostki napędowe wykazują trwałość. Pokonanie bez remontu 100 czy nawet 200 tys. km to żaden wyczyn. Również zawieszenie nie wymaga interwencji podczas każdego przeglądu. Zaletą jest również to że części są dostępne w każdym sklepie motoryzacyjnym oraz są one stosunkowo tanie. Przykładowo całe przednie zawieszenie możemy wyremontować za koło 200zł, gdzie w przypadku innych samochód są to ceny granicy 800zł.
Natomiast jeśli chodzi o wady to podstawowym czynnikiem jest korozja. Jeśli dany egzemplarz nie jest pielęgnowany, doglądany to nie mamy co liczyć na dobry stan. Kupując ten samochód musimy się właśnie z tym liczyć. Najbardziej należy skupić się na spodzie samochodu. Ważne aby podłużnice były w dobrym stanie gdyż na tym opiera się cała konstrukcja samochodu. Jeśli występuje tam liczna korozja to naprawa blacharska może stać się nie opłacalna. Na drugim miejscu usterek są wycieki oleju. Lada lubi znaczyć swój teren, czasem niestety nawet uszczelnianie nic nie pomaga. Do wad można również zaliczyć wysokie zużycie paliwa. 11-13 litrów benzyny na 100 km to norma, więc często dobrą decyzją jest montaż instalacji gazowej.
Nadwozie i wnętrze z czasów PRL
W środku lada niva wydaje się być toporna. Czarny plastik otacza kierowcę i pasażerów z każdej strony. Wykonanie całości pozostawia wiele do życzenia, spasowanie elementów, jakość materiałów, poręczność obsługi nie należy do najlepszych, jednak Lada tworzy klimat który wielu osobom odpowiada. Na plus można zaliczyć łatwość utrzymania czystości wnętrza. Proste zegary, suwakowe regulatory ogrzewania i nawiewów, proste włączniki świateł tworzą całość naprawdę klasyczną i prostą. Oprócz dźwigni skrzyni biegów kierowca ma po prawej stronie dwie inne dźwignie. Jedna służy do zblokowania dyferencjału, natomiast druga zapina reduktor. Jeśli chodzi o skrzynie biegów to występowały 4 lub 5 biegowe. Bagażnik jest niezbyt duży, jeśli dołożymy jeszcze butlę LPG do środka to mamy bardzo mało miejsca. We wnętrzu podczas podróży często usłyszymy różne dźwięki. Często słychać skrzynie rozdzielczą, dodatkowo szum opływającego powietrza.
Podsumowując: czy warto kupić Ładę na pierwszy samochód jako zabawkę weekendową w błocie?
Samochody terenowe są ogólnie popularne na polskim rynku. W przypadku, gdy zdecydujemy się na pierwszą terenówkę, warto zwrócić uwagę przede wszystkim czy będzie nas później stać na serwis i eksploatację tego samochodu. Musimy zastanowić się też, jakie będzie przeznaczenie wybranego przez nas pojazdu. W przypadku Lady Nivy mamy możliwość bezproblemowego poruszania się w lekkim i średnim terenie, stały napęd 4x4 oraz bardzo niskie ceny zakupu części. Niestety są też minusy o których wspomnieliśmy wcześniej. Kierowcy którzy preferują komfort podróżowania prawdopodobnie nie będą w stanie przystosować się do tego samochodu. Tak jak wspominaliśmy również wcześniej mogą pojawić się awarie, hałas, słabe hamulce. Ale warto podkreślić: to bardzo wdzięczny samochód - jeśli się o niego dba, można spokojnie zapanować nad usterkami i cieszyć się tanią zabawą w off-road lub pracą.
Bardzo fajny opis, czekam na więcej