Opony to jedyny punkt styku naszego auta z podłożem, po którym się poruszamy. Opony terenowe są tak ważne bo to one w większości odpowiadają za możliwości naszego auta w terenie. Im lepsza opona terenowa, tym auto ma większe możliwości i dalej wjedzie. Choć brzmi to banalnie to wybór odpowiednich opon terenowych wcale nie jest taki łatwy.
Dlaczego opony terenowe są tak ważne i co definiuje ich „terenowość”?
Jak już wiemy opona to jedyna rzecz naszego samochodu, która przylega do podłoża i sprawia, że się porusza. To właśnie opony zapewniają autu przyczepność i decydują czy przejedziemy przez błoto, podjedziemy pod kamienistą górkę czy nie będziemy zakopywać się w piasku. Za to wszystko odpowiadają opony, dlatego opony terenowe to niezbędna modyfikacja naszego samochodu, aby nabrał on „dzielności” terenowej. W off roadzie chodzi o trakcje. Jeżeli nasz samochód ma odpowiednio dużą trakcję będzie dzielnie pokonywał wszelkie trudności terenowe, jeżeli nie będzie miał tej przyczepności nie będzie w stanie sprawie poruszać się po terenie. Opony terenowe są tak zbudowane, żeby tej trakcji zapewnić jak najwięcej. Przede wszystkim od opon szosowych różnią się dużym, agresywnym bieżnikiem. Kostki takiego bieżnika są wysokie, wykonane z grubej gumy, a odstępy między nimi są bardzo duże. Taki bieżnik wgryza się w podłoże, zapewnia sporo trakcji i nasze auto pojedzie dalej. Dodatkowo opony terenowe są wzmacniane po bokach i są dużo bardziej odporne na wszelkie przebicia i uszkodzenia.
Opony terenowe typy AT
W temacie opon terenowych wyróżniamy kilka typów opon. Każdy z tych typów ma swoje zastosowanie i przeznaczenie. Pierwszą kategorią opon terenowych są opony typu AT. Jak rozwiniemy skrót AT to otrzymamy All Terrain, czyli po polsku „każdy teren”. „Każdy teren” w przypadku tej opony nie jest tylko marketingowym bełkotem. Taka opona jest dużo bardziej agresywna w terenie niż opona szosowa i wyczuwalna jest ogromna różnica. Opona typu AT ma szerokie zastosowanie w terenie. Na takiej oponie nasz samochód świetnie poradzi sobie na szutrach, piaskach czy śniegu. Niestety jeżeli chcemy ostro jeździć w terenie to powinniśmy się zdecydować na jeszcze bardziej agresywną oponę. Opona AT w małym błocie też da radę, ale w błocie „po klamki” szybko się zalepi i niestety nie pojedziemy dalej. Na takiej oponie również na asfalcie jeździ się całkiem przyzwoicie. Hałas w samochodzie nie wzrośnie dramatycznie, a i skuteczność hamowania naszego auta nie spadnie znacząco. Opony terenowe typu AT to świetny wybór jeżeli chodzi o wyprawy terenowe 4x4. Na asfaltowych dojazdach hałas opon nie zmęczy nas, a w terenie zyskamy dużo więcej trakcji i dzielności terenowej. AT- ki są też wzmacniane po bokach i wytrwalsze jeśli chodzi o uszkodzenia względem opony szosowej.
Opony terenowe typu MT
Opony terenowe typu MT to już opony terenowe z krwi i kości. Te opony zostały stworzone z myślą o trudnym terenie i naprawdę w terenie mało co im straszne. MT oznacza Mud Terrain, czyli tereny błotniste, po prostu błoto. Opony typy MT spokojnie poradzą sobie w ciężkim terenie, a nawet na rajdach przeprawowych. Te opony mają jeszcze bardziej agresywny bieżnik, wyższe klocki i większe odstępy między nimi. Guma tych opon jest miękka, aby lepiej dopasowywała się do podłoża i lepiej gryzła teren. Bok jest jeszcze bardziej wytrzymały ze względu na fakt, że przy takich oponach spuszcza się ciśnienie, aby jeszcze lepiej robiły w terenie, a przy niższym ciśnieniu łatwiej o uszkodzenie opony. Niestety MT-ki nie są tak uniwersalne jak At-ki i na asfalt się raczej nie nadają. Takie opony generują dużo większy hałas, opory toczenia i oczywiście zauważalnie pogarszają skuteczność hamowania. Dodatkowo przez swoją budowę bieżnika i rodzaj użytej gumy opony terenowe MT na asfalcie szybko znikają. Zimą jazda na MT-kach jest naprawdę niebezpieczna i odradzamy tego. Zimą te opony robią się twarde, a mała powierzchnia przylegania bieżnika do asfaltu nie pomaga w hamowaniu.
Opony terenowe typu EXTREM
Te opony to już nie są „rurki z kremem”. Jazda na takich oponach generuje ogromne obciążenie napędów w samochodzie i wymaga od kierowcy ciągłego skupienia. Opony typu EXTREM to opony wyczynowe nadające się tylko do rajdów przeprawowych, gdzie taka opona ma sens. Bieżnik takiej opon jest bardzo agresywny i rzadki by jak najlepiej „orać” w terenie. Opony wyczynowe kompletnie nie nadają się na asfalt! Hałas przypomina start małej rakiety, siła hamowania jest na tyle słaba, że jazda na takich oponach jest bardzo niebezpieczna. Jednak nie do tego została stworzona ta opona. Jej naturalnym środowiskiem jest teren i tam pokazuje swoje prawdziwe możliwości. Zdecydowanie jest to najlepszy wybór, jeżeli ktoś chce startować w ciężkich przeprawowych rajdach. Należy jednak pamiętać to taka opona nie wybacza błędów. Brak umiejętności jazdy na tak agresywnej oponie terenowej może przekuć jej zalety w wady np. gdy dodamy za dużo gazu na piasku opony wykopią pod samochodem dołek i zamiast jechać do przodu samochód pójdzie w dół i się zakopie.
Jakie opony terenowe wybrać?
Opony terenowe to od dawna dylemat off roadowców. Na temat opon można by rozmawiać godzinami. Mamy nadzieję, że teraz już rozumiecie dlaczego opony terenowe są tak ważne w przypadku samochodów 4x4. Na rynku jest wiele modeli, producentów i na pewno każdy zajdzie coś dla siebie. Wystarczy zadać sobie proste pytanie – do czego ma służyć mi samochód terenowy? Znając odpowiedź na to pytanie bez problemu dobierzecie typ opony do swoich potrzeb.